Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Sarkofág kardinála Tomáše Špidlíka na Velehradě, v širších duchovních a výtvarných souvislostech Centra Aletti v Římě.
Šefernová, Marie ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Oulíková, Petra (oponent)
Diplomová práce se zabývá novodobým sarkofágem kardinála Tomáše Špidlíka SJ (1919- 2010) v bazilice Nanebevzetí Panny Marie a svatých Cyrila a Metoděje na Velehradě. Sarkofág vznikl v Ateliéru liturgického umění Centra Aletti v Římě v roce 2010. Práce má za cíl zasadit vznik a umístění díla do širších duchovních, historických a výtvarných souvislostí. Těžištěm pro představení umělecké tvorby Atelieru Centra Aletti, jsou Špidlíkovy myšlenky o výtvarném umění s teologickým podkladem. Jeho teologický směr a duchovní vedení byly východiskem pro akademického malíře a jezuitu Marka Ivana Rupnika (*1954), který je Špidlíkovým žákem a dnes působí v čele Centra Aletti v Římě. Důležitým bodem práce je část věnující se umístění sarkofágu v bazilice na Velehradě, která je významná spojením s cyrilometodějským kultem. Hlavní část práce je zaměřena z metodologického hlediska na formální analýzu díla a ikonografickou interpretaci témat vyobrazených na bocích sarkofágu. To se týká také uměleckých děl patřících k sarkofágu jako: bronzový nápis na víku, jehož autorem je sochař Otmar Oliva (*1952) a deska s mottem Tomáše Špidlíka za sarkofágem také z ateliéru Centra Aletti. Klíčová slova sarkofág, mozaika, liturgický prostor, bazilika Nanebevzetí Panny Marie a svatých Cyrila a Metoděje na Velehradě, Tomáš Špidlík,...
VARIARUM DELINEATIONUM ET PLERARUM PAULI PAGANI ET ALIORUM. Kresby Paola Paganiho a umělců z jeho okruhu v albech Vědecké knihovny v Olomouci
Lorencová, Veronika ; Zlatohlávek, Martin (vedoucí práce) ; Kazlepka, Zdeněk (oponent) ; Mádl, Martin (oponent)
Předmětem předkládané disertační práce je soubor kreseb Paola Paganiho (1655-1716) uchovávaný ve Vědecké knihovně v Olomouci. Zde se mezi dalšími kresbami, především italské a středoevropské provenience, dochovaly kresby tohoto lombardského umělce, které v celém kontextu jeho díla zaujímají výsadní postavení. Pagani, pocházel z umělecké rodiny původem z lombardského města Castello Valsolda. Již v 60. letech 17. století ovšem přesídlil do Benátek, kde pravděpodobně vstoupil do dílny místního malíře Giuseppe Diamantiniho (1621-1705). V Benátkách je jako činný umělec zaznamenán do června roku 1690. V tomto roce byl zřejmě pozván císařem Leopoldem I. do Vídně, kam odjel se svým mladým studentem Giovannim Antoniem Pellegrinim. Za Alpami Pagani zůstal celkem šest let. Ve vztahu k dochovanému olomouckému souboru kreseb je zásadní především pobyt Paola Paganiho na Moravě a jeho působení ve službách olomouckého biskupa Karla II. z Lichtensteinu-Castelcorna. Práce aktualizuje dosavadní tuzemské ale také zahraniční bádání vztahující se k dílu Paola Paganiho, definuje funkci jednotlivých dochovaných kreseb a otevírá otázku jejich datování i samotného autorství. Olomoucké kresby, které dosud nebyly spojeny s žádnou provedenou realizací, jsou konfrontovány s dalšími kresbami ze zahraničních sbírek a malířskými...
Československý dům v Londýně-Velehrad
Langerová, Anna ; Rychlík, Jan (vedoucí práce) ; Šebek, Jaroslav (oponent)
Práce se věnuje československému domu v Londýně, známému jako Velehrad. Jedná se o charitu, jejíž počátky sahají do roku 1949. Organizace pracovala pro uprchlíky z Československa od počátku 50. let až do roku 1989, kdy díky událostem, které proběhly v Československu, ztratila svůj původní význam. V první části je řešena především historie organizace, vznik Cyrilometodějské ligy a další záležitosti, jako například financování charity. Ve druhé části jsou následně vymezeny emigrační vlny z roku 1948 a 1968. Je řešena otázka, jak se Československo snažilo po právní stránce emigraci bránit. Poslední část je následně věnována organizaci. Zaměřila jsem se především na kontakty s domovem, jak prakticky probíhala pomoc Velehradu uprchlíkům či jak charita reflektovala některé události, které probíhaly v Československu. Mým zájmem bylo i nastínění fungovaní české doplňovací školy. Klíčová slova: Velehrad, St. Wenceslaus House - Velehrad, otec Jan Lang, otec Josef Pazderka, emigrace
Analýza závěrečného dokumentu Plenárního sněmu katolické církve
KANDĚROVÁ, Alena
Diplomová práce pojednává o Plenárním sněmu české katolické církve, jenž se konal v letech 2003 ? 2005 na Velehradě. Práci tvoří šest kapitol, úvod a závěr.První kapitola je zaměřena na historii konání synod a sněmů nejen v českých zemích, ale i ve světě. Největší část je věnována II. vatikánskému koncilu, který významně ovlivnil celý křesťanský svět. Druhá a třetí kapitola se již věnuje samotnému Plenárnímu sněmu u nás. Zachycují zde sněm od jeho vyhlášení, přes práci sněmovních kroužků, přípravné komise, všech příspěvků ke sněmu až po důležité materiály a poselství z I. a II. zasedání tohoto sněmu. Čtvrtá kapitola přibližuje několik vybraných témat ze závěrečného dokumentu PS ? ?Život a poslání?.? V páté kapitole lze již najít analýzu zmíněného závěrečného dokumentu, společně s cíleně vybranými koncilními dokumenty a jedním, o nějž se postarala Společná synoda německých biskupů. Šestá kapitola již líčí posynodní vývoj, včetně vizí a plánů české katolické církve do budoucna.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.